Gå inte in i skogen

."¥¥¥".



"Äiti, varför kan vi inte gå in i skogen igen?" frågar en liten sjuårig pojke, rösten nyfiken, när han går i säng. Han drar täcket över sig när han lägger sig ner. Pojkens mamma ger honom ett litet leende och hjälper honom att slå sig in. Månskenet kastar ett mjukt sken genom fönstret.

"Skogen är väldigt farlig." svarar hon honom och sätter sig på sängen. "Och håller en stor ondska inom sig som byter på människor." pojken tittar på sin mor med nyfikna men förvirrade ögon.

"Näkki bor där." levererar hon vid hans blick.

"Na-di?" frågar han nyfiket och får sin mamma att släppa ut ett litet skratt.

"Naa-ki." låter hon ut. – Det är vattenandar som bor i en sjö mitt i skogen. De ser vänliga och vackra ut, men det är de inte. De är shapeshifters som lockar dig till dem. När du är inom deras grepp drar de ner dig med dem i vattnet där du aldrig kan lämna." Pojken flämtar chockat över sin mammas ord.

"Aldrig?" frågar han. – Aldrig. När de väl har dig äter de dig. avslutar hon. Pojkens ljusa smaragdgröna ögon är breda av rädsla.

"Lova mig, Aleksi, att du aldrig kommer att gå in i skogen." frågar kvinnan häftigt sin son, hennes egna smaragdögon vädjar. Pojken tittar på sin mamma.

"Jag lovar." säger han till henne. Mamman ger sin son en puss på pannan och bjuder honom godnatt.

Denna legend om Näkki är en som modern i Eldmere, Finland alltid har berättat för sina barn. 'Staut ur skogen, så att inte Näkki tar dig bort för alltid.' Som barn höll vi legenden med barnsligt förakt. De skrämde oss tillräckligt för att där vi lyssnade ... men vi var fortfarande barn. Vi skulle reta varandra i skolan dagen efter. En av oss skulle låtsas vara Näkki och jaga oss andra runt på rasten.

När vi blev äldre insåg vi att legenden bara var en berättelse, en saga, mamma sa till sina barn att få dem att bete sig och hålla sig borta från skogen. Och med tiden slutade vi tro.


"Aleksi, Garreth och Maki är här." Jag hör min mamma ropa från ytterdörren. Jag stoppar snabbt in resten av min Korvapuusti i munnen. Jag slickar kanel av fingrarna och tar snabbt min väska och går mot ytterdörren. Jag kan se mina vänner vänta längst ner i trappan.

"Vi ses senare Äiti." säger jag och ger henne en snabb puss på kinden. Innan jag hinner kliva ut genom dörren tar hon mig i armen.

"Alex."

"Jaså?" Jag suckar och vet redan vad som är på väg att hända. Garreth och Maki tittar upp på oss, också vetande, innan de går till slutet av gångvägen. Jag vänder min uppmärksamhet tillbaka till min mamma.

"Ha kul." börjar hon. Hennes grepp om min arm blir hårdare. "Och snälla gå inte in i skogen." vädjar hon.

"Jag vet." Säger jag till henne, min röst blir lite hård. Hon flinar lite och får mig att sucka.

"Olen pahoillani, äiti." säger jag medan jag omfamnar henne. Hon ler mjukt och ger mig en försiktig klapp på kinden.

"Jag vet att du blir trött på att jag berättar det här för dig poikani. Men jag vill bara att du ska vara säker.

"Jag vet äiti, jag lovar." Säger jag till henne. Hennes ljusa ögon söker mina en sekund innan hon nickar med huvudet. "Vi ses imorgon." berättar hon. Jag ger henne ytterligare en puss på kinden och lämnar huset och går mot mina vänner.

"Är du redo?" frågar Garreth med ett brett leende på läpparna. Hans mörka rysliga bruna ögon glittrar och hans breda axlar surrar av upphetsning. Jag tittar på Maki med ett höjt ögonbryn, som han rycker på axlarna åt.

"Du är ganska upphetsad, va?" frågar jag medan vi går längs vägen. Gatorna dör långsamt ner när människor packar ihop sina leverantörer för dagen och börjar ta sig hem. Solens nedstigning målar himlen med rosa, orange, gul och lila.

– Det är klart att jag är jätteglad. Detta meteorregn är det mest spännande som hänt i den här staden sedan ... sedan fru Lahti ertappats med att ligga med brevbärare av sin man." säger han och får Maki att snickra bredvid mig.

"Du kan inte säga att du inte är upphetsad över att se ett verkligt meteorregn." säger Garreth och tittar på mig.

"Det är jag." Säger jag till honom. Eldmere är nästan helt omgivet av skog och är en liten stad jämfört med andra i Finland. Med mindre än trehundra personer här och tre stoppljus finns det inte mycket att göra här. Han tittar sedan på Maki. Med en rulle av sina blåklintsblå ögon ger han oss Garreth en nick. – Det är spännande. Och det är skönt att komma ut ur huset." säger han till honom.

"Kämpar din mamma fortfarande med din syster?" frågar jag honom.

"När slåss de inte." suckar han. "Det har blivit ännu värre under de senaste månaderna med Ayns nya pojkvän, som jag är ganska säker på att hon dejtar bara för att irritera mamma."

Ayn är drygt ett år yngre än Maki och har alltid varit svår. Hon verkar längta efter att få problem. – Bråket har blivit tillräckligt illa för att pappa har bott i hålan när han inte är på jobbet. Fast nu är det mer av mamma som skriker och Ayn som ignorerar henne." avslutar han med ytterligare en suck.

"Det här kommer att bli en bra distraktion." säger Garreth till honom med en klapp på axeln.

Det tar inte lång tid för oss att komma till bäcken. En ljus, brinnande eld flimrar och lyser upp området. Musik fyller luften och berusade tonåringar snubblar runt. Ljudet av det forsande vattnet hörs knappt av de upphetsade ropen. En snabb blick på min klocka visar att vi fortfarande har ungefär en halvtimme innan duschen ska börja. Vi går över till elden och kopplar av, något vi inte riktigt har kunnat göra på sistone.

Jag pratar med en klasskamrat när starka ljus flimrar över min syn och får mig att titta upp. Ljudet av upphetsade jubel och rop fyller luften när meteorregnet börjar. Det är en ganska vacker syn. Strimmor av ljus skjuter över en stjärnfylld himmel.

Also Read More:

 


– Oj då. Det här är fantastiskt." säger Maki förundrat, det första äkta leendet jag sett på veckor sätter sig på hans ansikte. Innan jag hinner hålla med honom känner jag hur Garreth drar i min ärm.

"Är det inte Ayn..... med Kalle?" frågar han och pekar åt sidan. Jag följer hans finger mot bäcken och får syn på Ayns välbekanta långa, blonda hår. Hon håller Kalles, en tonåring med tveksamma motiv, i handen när de kliver ner i bäcken. "Ska de in i skogen?" frågar jag.

"AYN!" Maki ropar, men hon hör honom inte. Med en skur i ansiktet springer han mot dem. Garreth och jag tittar på varandra, innan vi jagar efter honom. När vi når skogsbrynet har de två tonåringarna redan försvunnit in. Maki ropar hennes namn igen, men det finns inget svar. Han tar ett steg framåt, vilket får Garreth att ta tag i hans arm.

"Du funderar inte på allvar på att gå i skogen?" frågar han, rösten otrogen. Av oss alla är Garreths mamma den mest vidskepliga och kör in i hans huvud om det onda som lever inombords.

"Jag kan inte bara lämna henne där inne, särskilt inte med honom." säger Maki. Hans röst är hård, men en liten darrning i hans röst avslöjar hans rädsla.

"Han har rätt Garreth." Jag börjar och går upp bredvid Maki. " Dessutom är Näkki vidskepelse. Bara något våra mammor hittat på. Vi kommer att ha det bra." Han ser fortfarande tveksam ut, men han kliver fram med en nick. Tillsammans går vi tre in i skogen för första gången.

Träden verkar ännu mer skrämmande på nära håll. De står högt, med månsken som filtrerar genom deras tjocka lövverk. Våra telefoner erbjuder mer ljus. När vi går igenom fyller en tung sedan av förebådande mig. Det känns som att vi har gjort ett misstag när vi kommer in i skogen, men det är för sent att vända tillbaka. Maki fortsätter att skrika efter Ayn, hans röst ekar. Det enda andra ljudet är de fallna löven som knasar under våra fötter.

"Är jag den enda som tyst flippar ut." Viskar Garreth. Jag går för att svara när jag hör något. Jag runkar snabbt båda två och sätter ett finger mot läppen.

Det går ett par sekunder när jag hör ljudet igen. Ett ljud nästan som att skrika. Mina ögon låser sig med Makis i en bråkdels sekund, innan han lyfter. Med en förbannelse följer vi honom snabbt.

Skriken kommer närmare och högre.

"AYN!!!" Maki ropar högt.

"MAKI!!!" ropar hon tillbaka, rösten precis bredvid oss..

Plötsligt går Garreth ner när något kolliderar med honom. Han stönar när han landar på marken med en duns. Jag lyser snabbt mitt ljus och avslöjar Garreths smärtfyllda ansikte och Ayns rädda.

"AYN!" ropar Maki och går mot henne. Han samlar henne i sin famn medan snyftningar vaggar hennes ram. Löv och kvistar sticker ut ur hennes våta hår. Lera och blod tårta hennes bleka ansikte. Det finns en blödande gash i pannan, och små snitt kullar hennes hud. Hennes kläder är sönderrivna, blodiga och dränkta i vatten.

"Ayn, är du okej? Gjorde Kalle så här mot dig? frågar Maki frenetiskt.

Hon skakar på huvudet, hennes kropp darrar fortfarande. "N-nej, K-kalle gjorde inte d-d-det här." stammar hon fram. Jag tar av mig jackan och lindar den runt hennes axlar. "Vi ha-har t-att komma ut o-av här." försöker hon ställa sig upp, men hennes skakande ben tvingar ner ryggen igen.

"Ta det lugnt." säger Maki. Hon tar tag i hans armar i ett hårt grepp. "Vi måste gå, just nu." morrar hon fram, hennes röst har slutat skaka. "Det kommer."

"Ayn, vad pratar du om? Vad hände med dig?

– De är på riktigt. Näkki, de är riktiga." berättar hon, den sista delen en viskning.

– Det kan de inte vara. Det är en stor-." Maki svarar.

"Det dödade Kalle." avbryter hon och kastar oss in i tystnad. "Drog ner honom i sjön, sparkade och skrek och slet sönder honom." Hon drar ner kragen på skjortan och avslöjar ett djupt bitmärke som definitivt inte ser mänskligt ut. "Det fick mig nästan, men jag kom undan på något sätt." Jag tittar på Ayn och tror inte riktigt på mina öron. Historien som min mamma alltid berättade för mig ... var på riktigt.

Plötsligt fyller ett omänskligt skrik luften som får oss alla att frysa. Fler skrik fyller luften och växer stadigt i volym. "Det kommer." Viskar Ayn, hennes ljusblå ögon vidgas av rädsla. Jag hjälper henne snabbt att ställa sig upp, skriken kommer närmare.

"Kör!" Ropar jag. Jag tar tag i Ayns hand och går i motsatt riktning som hon kom ifrån, Maki och Garreth precis bakom oss. Buskar och låga grenar skär in i min hud, men jag bryr mig inte om dem, fokuserade bara på att komma ut ur skogen.

– Det här kan inte hända. Det här kan inte hända! Jag hör Garreth säga med andfådd röst. "Vi måste bara ta oss ut ur skogen." Säger jag till honom när plötsligt skriket är precis bredvid oss. Innan jag hinner säga något rusar en svart massa mot mig och slår ner mig.

Jag känner smärta när min kropp slår i marken. Jag är desorienterad först, men min syn klarnar och avslöjar skarpa tänder som kommer mot mitt ansikte. Jag sparkar snabbt ut fötterna och skickar bort den från mig. Jag tar tag i det närmaste till mig, en tjock pinne, och kryper till fötterna.

Näkki har tagit formen av en vacker, naken kvinna. Håret är långt, vitt och drar på marken. Blod fläckar sin bleka hud, och dess ögon är svarta som natten. Det flackar sin uppmärksamhet mellan oss fyra, som om vi bestämmer vem vi ska gå efter först. De mörka kloten lägger sig på Ayn och ett grymt leende sträcker sig över ansiktet. Med fingrarna klösa rusar den mot henne. Jag använder pinnen och slår Näkki över ansiktet.

Innan den hinner få fäste slår jag igen den och tvingar tillbaka den. Jag går för att slå den en gång till, när den tar tag i änden av pinnen och sliter den ur min hand. Den sveper sedan sin hand runt min hals och lyfter upp mig i luften. Jag försöker bända bort handen, men den är för stark. Jag hör Maki skrika när han springer mot oss med en egen pinne.

Näkki slår lätt bort honom och för sin andra mot min vänstra arm. Den tar min arm och för den mot sin mun, jag försöker göra motstånd. Plötsligt skjuter det upp smärta i min arm när varelsen tar en tugga. Mitt skrik fyller mina öron och luften. Näkki tar bort munnen och tittar på mig med ett blodfläckat flin. Sedan går det för min axel, dess vassa tänder sliter i min hud.

Smärtan är helt olidlig och jag kan känna den genom hela kroppen. Min kropp försvagas och svarta fläckar fyller min syn när den fortsätter att mata från mitt kött. Mina vänners rop ekar i bakgrunden, men jag vet att det är värdelöst. Jag ska dö ikväll. Allt jag kan tänka på är min mamma och det faktum att hon kommer att bli förtvivlad.

"Jag är ledsen att jag inte höll mitt löfte, äiti." tänker jag när jag börjar tona ut.

Plötsligt lyfts tänderna och trycket runt halsen. När jag faller till marken flämtar jag och hostar när luften rusar tillbaka in i lungorna. Ett skrik fyller luften igen, men den här är fylld med smärta. Fortfarande svag kan jag bara lyfta huvudet lite för att se. Ett annat skrik når mina öron, ännu högre och längre än det förra.

Näkki ligger på marken med flera pilar som sticker ut ur den. Fortfarande skrikande försöker den krypa bort, men en annan pil hittar den. Den här gången genomborrar det jag tror är dess hjärta, vilket får det att tystna. En känsla av frid fyller mig vid varelsernas tystnad. Jag kanske dör, men åtminstone kommer mina vänner att vara okej.

När jag börjar svartna låser sig välbekanta smaragdgröna ögon på mina egna. Lukten av lila fyller min näsa och mjuka händer smeker mitt ansikte.

"Äiti." Viskar jag. Jag ser ett litet leende lägga sig på hennes ansikte. "Olen pahoillani." säger hon mjukt och tårarna rinner nerför hennes ansikte. "Jag sa åt dig att hålla dig borta från skogen."

"Jag vet.... Jag är ledsen." Säger jag till henne.

"Vila." säger hon. Jag blundar och kapitulerar inför mörkret.


."$$$".

No comments:

Post a Comment

Informations From: Collections Article

Nasib

Nasib Nasib Oliver Cadwell. Usia 25 tahun. Mengambil jurusan keuangan. 3 tahun pengalaman kerja. "Sempurna. Dialah yang kita butuhka...